Een klant per 10m2 – Alle Nederlandse supermarkten en drogisterijen voeren deurbeleid in

0

Supermarkten mogen vanaf nu maximaal één klant per tien vierkante meter vloeroppervlak tellen. Dat heeft brancheorganisatie CBL bekendgemaakt. Dit betekent dat een vestiging met bijvoorbeeld duizend vierkante meter oppervlak niet meer dan honderd klanten binnen mag hebben.

In kleinere supermarkten zonder winkelwagens wordt het gebruik van een mandje verplicht. In deze winkels is slechts een beperkt aantal mandjes beschikbaar, zodat het niet te druk wordt in de winkel. Als bij een winkel even geen mandjes of wagentjes beschikbaar zijn, mogen geen nieuwe klanten naar binnen.

Supermarkten nemen deze maatregel om ervoor te zorgen dat mensen anderhalve meter afstand kunnen houden van elkaar en zo het risico op besmetting met het coronovirus te voorkomen. Bij een ‘beperkt aantal winkels’ kan daardoor buiten een rij ontstaan, voorziet het CBL. Supermarkten hebben contact met gemeenten over ondersteuning bij het handhaven van voldoende afstand in deze wachtrijen.

Beveiligers of eigen werknemers worden bij deuren van de winkels geplaatst om klanten over het beleid te informeren. Ook bij drogisterijen is het deurbeleid inmiddels doorgevoerd. “Onze winkels zijn kleiner dan supermarkten, daarom is het voor ons personeel helemaal belangrijk dat er duidelijke spelregels zijn. Het is een houvast”, laat Ed van de Weerd weten aan het AD, voorzitter van brancheclub CBD en ceo van Kruidvat-moeder A.S. Watson Benelux.

Het kabinet kondigde maandag verscherpte maatregelen aan, die onder meer inhouden dat winkels ervoor moeten zorgen dat mensen afstand houden. Deurbeleid is daarbij als mogelijkheid genoemd, maar niet verplicht.

bron: retailtrends.nl

Deel.

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: